Slovenski in evropski predpisi delijo podjetja na mikro, mala, srednja in velika podjetja. Razpisi največkrat določajo, katera podjetja so upravičena do subvencije. Vendar, ali res znate pravilno določiti velikost vašega podjetja v skladu z razpisom?
Obstajata dve klasifikaciji – slovenska in evropska
Vsak razpis ima v pogojih določeno po kateri klasifikaciji je potrebno upoštevati velikost podjetja. Največkrat razpisni pogoji določajo velikost podjetja v skladu z evropskimi določili Priloge I Uredbe 651/2014/EU. Ta določa kategorijo mikro, malih in srednje velikih podjetij (MSP) glede na število zaposlenih, letni promet in letno bilančno vsoto. Podjetje mora izpolnjevati prvo merilo, to je število zaposlenih, da se lahko uvršča v kategorijo MSP. Lahko pa izbira, ali bo upoštevalo še letni promet ali letno bilančno vsoto. Kot mikro podjetje se tako opredeljuje tisto, ki ima manj kot 10 zaposlenih in letni promet in/ali letno bilančno vsoto, ki ne presega 2 milijonov EUR. Kot malo podjetje se opredeljuje tisto, ki presega mikro ter ima manj kot 50 zaposlenih in letni promet in/ali letno bilančno vsoto, ki ne presega 10 milijonov EUR. Kot srednje veliko podjetje se opredeljuje tisto, ki presega malo ter ima manj kot 250 zaposlenih in letni promet, ki ne presega 50 milijonov EUR in/ali letno bilančno vsoto, ki ne presega 43 milijonov EUR. Velika podjetja so tista, ki niso mikro, mala ali srednje velika podjetja.
Nekateri razpisi pa določajo velikost podjetij po slovenski zakonodaji v skladu z Zakonom o gospodarskih družbah (ZGD-1). V skladu z ZGD-1 se velikost podjetja opredeljuje glede na povprečno število delavcev v poslovnem letu, čiste prihodke od prodaje in vrednost aktive. Podjetje mora pri tem izpolnjevati dva od treh meril na bilančni presečni dan bilance stanja. Prav tako mora pri določitvi upoštevati podatke zadnjih dveh zaporednih poslovnih let. Mikro družba je tako tista, katere povprečno število delavcev v poslovnem letu ne presega 10 in/ali čisti prihodki od prodaje ne presegajo 700 tisoč EUR in/ali vrednost aktive ne presega 350 tisoč EUR. Majhna družba je tista, katere povprečno število delavcev v poslovnem letu ne presega 50 in/ali čisti prihodki od prodaje ne presegajo 8 milijonov EUR in/ali vrednost aktive ne presega 4 milijone EUR. Srednja družba je tista, katere povprečno število delavcev v poslovnem letu ne presega 250 in/ali čisti prihodki od prodaje ne presegajo 40 milijonov EUR in/ali vrednost aktive ne presega 20 milijonov EUR. Velika družba je tista, ki ni mikro, majhna ali srednja družba. V vsakem primeru pa pod velike družbe zapadejo subjekti javnega interesa, borza vrednostnih papirjev in družbe, ki morajo pripravljati konsolidirano letno poročilo.
Katera so neodvisna, partnerska in povezana podjetja
Podjetje naj pred prijavo na razpis vedno preveri, po katerih pogojih se določa velikost podjetja. Po evropskih določilih Priloge I Uredbe 651/2014/EU se podjetja razvrščajo še na neodvisna, partnerska in povezana podjetja. Kadar razpis zahteva opredelitev velikosti podjetja v skladu z evropskimi določili, mora biti podjetje, v kolikor ni neodvisno, posebej pozorno na to, da upošteva tudi podatke partnerskih in povezanih podjetij.
Neodvisno podjetje je tisto, ki je v celoti samostojno ali ima enega ali več manjših partnerstev z drugimi podjetji, katerih delež je manjši od 25 %. Kakor hitro ta delež doseže vsaj 25 % in največ 50 %, se šteje, da gre za partnersko podjetje. Ko deleži z drugimi podjetji presegajo 50 %, so to povezana podjetja.
Če ima podjetje partnerska podjetja, moramo pri določanju velikosti podjetja prišteti še podatke za vsako partnersko podjetje, ki se z vidika lastniške verige nahaja neposredno nad ali pod zadevnim podjetjem. Vsota podatkov je sorazmerna z deležem kapitala ali glasovalnih pravic, kar je večje. Če ima podjetje povezana podjetja, je treba podatkom zadevnega podjetja prišteti še 100 % podatkov za vsako povezano podjetje. V kolikor imajo partnerska podjetja povezana podjetja, je potrebno prišteti tudi to. Enako velja za povezana podjetja, v kolikor imajo le-ta povezana ali partnerska podjetja. Ker so lahko te povezave podjetij neskončne, se je v tem primeru najbolj zanesljivo obrniti na strokovno pomoč, da ne bi zaradi takšne napake podjetje bilo izločeno iz kandidiranja na razpisu.
Podatke o podjetjih najdemo v AJPES-u
Vse podatke, ki jih potrebujemo, lahko najdemo v AJPES-u, v kolikor gre za slovenska podjetja. Pomembno je, da podjetje upošteva vsa podjetja, tudi družbe iz tujine. AJPES sicer že opredeljuje velikost podjetja, vendar na podlagi Zakona o gospodarskih družbah.
Avtorica: Anja Bačko, Tiko Pro